Sunday, July 18, 2010

Pesakit & Pengiring Hanya Perlu Bayar RM118 Naiki MASwings

by Mastura Ismail (Utusan Borneo
June 19, 2010, Saturday

MASwings tawar tambang istimewa untuk pesakit dari Limbang mendapat rawatan di Hospital Miri
LIMBANG: Syarikat Ma laysia Airlines (MAS) hanya akan mengenakan tambang RM118 untuk perjalanan sehala Limbang ke Miri bagi pesakit dari Limbang yang pergi ke Miri untuk mendapatkan rawatan pe rubatan.

BERBINCANG:Hasbi ketika mengadakan mesyuarat bersama ketua-ketua jabatan kerajaan di bilik mesyuarat Hospital Limbang semalam.
Kadar tambang RM118 itu ditawarkan kepada seorang pesakit dan pengiringnya, dengan menaiki penerbangan MASwings.
Kadar tambang itu telah ditetapkan oleh kerajaan di bawah tambang pesakit miskin luar bandar, kata Ahli Parlimen Limbang Hasbi Habibolah.
Menurut Hasbi, pemgumu man mengenai kelulusan kadar tambang dibuat oleh kerajaan pada 8 Mac lalu menerusi Kementerian Pengangkutan, yang berkuat kuasa pada awal bulan ini bagi meringankan beban para pesakit, khususnya di daerah ini yang perlu dirujuk ke hospital Miri.
Jelasnya, kadar tambang sebanyak RM118 itu meliputi tambang bagi perjalanan sehala melibatkan pesakit dan pengir ingnya yang terpaksa ke Miri untuk mendapatkan rawatan.
“Kerajaan menetapkan bayaran sebanyak RM50 dan RM9 sebagai caj perkhidma­tan kapal terbang bagi seorang pesakit dan seorang pengir ingnya yang terpaksa dirujuk ke Hospital Miri melalui penerbangan MASwings.
“Mereka perlu membeli tiket melalui syarikat Ma laysia Airlines (MAS) dengan hanya mengemukakan surat sokongan daripada pihak hos pital sebelum mendapatkan tambang tersebut,” katanya pada sidang media di hospital daerah di sini, semalam.
Menurut Hasbi lagi, kadar tambang berkenaan ditetap kan untuk pesakit yang perlu dirujuk di Hospital Miri bagi mendapatkan rawatan lanjut.
Beliau menasihati para pesakit agar terus menghubungi pihak MAS dan tidak melalui ejan syarikat penerbangan MAS bagi mengelak mereka dikenakan caj perkhidmatan lain.
Sementara itu, Hasbi berka ta, kerajaan turut menyediakan kemudahan van membawa jenazah, khususnya untuk membawa pulang jenazah dari Hospital Miri ke Limbang.
“Sebelum ini penduduk terpaksa mengeluarkan per belanjaan sendiri untuk mem­bawa balik jenazah dari Hos pital Miri untuk dikebumikan di Limbang.
“Jawatankuasa penyelar asan van membawa jenazah juga sudah dibentuk untuk mencari kaedah dan me kanisme terbaik berhubung cara penggunaan kenderaan tersebut,”katanya.
Beliau berharap jawa tankuasa tersebut dapat menjalankan peranan dan tanggungjawab lebih efektif termasuk mengenal pasti cara dan kaedah penghantaran jenazah, termasuk berkaitan dokumen perjalanan melalui negara Brunei.
Jawatankuasa tersebut dipengerusikan oleh Penga rah Hospital Limbang, Dr Norliza Jusoh, manakala timbalan pengerusinya ialah Penolong Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Ba hagian, Aziah Saruji.
Ahli Jawatankuasa terting ginya termasuk Timbalan Residen (Sosial), Jabatan Imi­gresen, Kastam, Polis Diraja Diraja Malaysia (PDRM), ketua masyarakat dan agensi-agensi lain.

0 comments: